|
|
NOSTALGI
Det er derimod langtfra hensigten at kaste vrag på det, der kom efter.
November 2006 |
Det var en spændende overraskelse, at Harold Pinter, England, fik Nobelprisen i litteratur 2005. Jeg har ikke noget dybere kendskab til ham og hans forfatterskab eller andre aktiviteter, hvoraf nogle har vakt politisk røre. Pristildelingen fik mig derimod til at mindes TV-teatret, og det indtryk hans skuespil, f.eks. Fødselsdagen gjorde på mig, da jeg var 12-15 år. Vi havde fået fjernsyn i 1957, og
TV-teatrets forestillinger hørte til familiens absolutte højdepunkter
foran skærmen. Jeg vil kalde perioden 1957-72 for min guldlader med
TV-teatret. Når folk, som har levet i 50erne husker tilbage, nævner de
ofte det beskedne udbud af underholdning i forhold til i dag. I TV-teatret var der komedier, vaudeviller
og tragedier. Ved DR-TVs 50-års jubilæum i 2001 var der en del, men ikke
nok genudsendelser af disse perler. Det blev de absurde stykker af Harold Pinter, Arnold Wesker, Samuel Beckett, m.fl., som efterlod de mest
blivende spor. Nogle af forestillingerne udløste seerstorme så kraftige,
de kunne blive i en tid, da ikke alle havde telefon. Mine forældre var
ikke kulturelle - kritiske, men ikke fordømmende, og det var nok udmærkede
omstændigheder for mig som meget ung mand at se dette for mig nye fænomen
under. Min yndlingsskuespiller var uden tvivl Erik Mørk (1925-93). Men også Olaf Ussing, Berthe Quistgaard, Jørn Jeppesen og Ghita Nørby hørte til favoritterne. DR har i nyere tid lejlighedsvis sendt
teater fra studiet under betegnelsen TV-teatret, men guldalderen er forbi. Udbudet af underholdning er enormt, og
skulle DR2 endelig sende en forestilling, ville sikkert højst 10% af
befolkningen se den. |