Hvad skete der
ellers ?
Perioden var fyldt med spændende og frygtindgydende politiske
begivenheder.
Jeg vil i dag ærligt indrømme, at man som student trods alt var lidt
beskyttet mod de farer, der lurede på andre borgere: arbejdsløshed,
oliekrise, automatisering, nedslidning.
Mange studenter tog deres sociale ansvar meget højtideligt.
Det var nu ikke så markant på medicinstudiet. Arbejderromantikken
trivedes, selv om der skete og kom til at ske meget store forandringer i
lønmodtagernes selvopfattelse.
Der var valg i de ulige år i 1970erne, og debatterne var skarpe. Det var
ikke ligefrem opgangstider: inflation, oliekrise, skatte- og
afgiftsforhøjelser, stigende arbejdsløshed. Men som ung student havde man
det trods alt lidt på afstand.
Havde man som student realistiske
forventninger til fremtiden efter eksamen ? Beskæftigelsessituationen for
yngre læger var mere end vanskelig i 1970erne med overproduktion af
kandidater i forhold til antallet af reservelægestillinger, som det var
dengang.
Stort set alle kom til at mærke det.
I Sverige var
situationen nærmere omvendt, og svenske sygehuse holdt hvervemøder om
ansættelse i undervisningsstilling deroppe.
Jeg kunne have skrevet under på stedet, men min hustru havde ikke udsigt
til arbejde, vi havde et etårs barn, så det lod sig ikke gøre.
Der var endda nogle få,
der rejste til New Zealand, hvor også var gode muligheder.
Næppe nogen, der har
gennemgået en udenlandsk uddannelse, fortryder det af faglige årsager. På
et tidspunkt var der over 1000 danske læger i Sverige. Mange er siden
vendt hjem, for vist kan man have et godt professionelt liv, men der kan
stadig være andre forhold, så som ægtefællens, der til sidst bevirker at
man ønsker at rejse tilbage.
Således at have fået en videregående
uddannelse uden at betale noget selv er udtryk for en vellykket social
politik.
Men af ikke-akademisk herkomst var jeg stadig ukendt med den akademiske
verden, ikke mindst på sygehusene, og helt ærlig føler jeg i dag, at det
var et handicap.
Med årene ændrede forholdene sig til det
bedre for lægerne i Danmark, så alt i alt har jeg ingen grund til at
fortryde det valg, jeg dengang traf noget tilfældigt.
Ingen af mine fem børn
(15-33 år) har nogen sinde ytret nogen som helst interesse for
medicinstudium, lægegerning eller for den sags skyld noget andet
sundhedsrelateret fag.
2.
udgivelse 2006, revideret 1/2010 |
Københavns Universitet 1969-76
|
Det lange studium
Inspireret af gymnasietiden spænding
ved at trænge dybere ned i et sprog havde jeg besluttet mig til at læse
engelsk og latin som hoved-, henholdsvis bifag. Jeg var da også i 1968
tilmeldt engelsk, men af årsager, som i dag er mig gådefulde, kom jeg
aldrig rigtig i gang.
Samfundet skreg på arbejdskraft, så det blev til en tid som arbejdsmand på
Schous sæbefabrik og senere B&W.
Medicin
Lige så uforklarligt som det første studiefrafald var valget af medicin i
hvert fald ikke grundet på en længe næret livsdrøm. Min farmor havde
berørt emnet, da jeg gik i 2.G, og dengang var jeg slet ikke tændt på
ideen. Hvis ikke min sidekammerat fra Schneekloths havde valgt medicin,
havde jeg det nok heller ikke. Desuden var der mode i
det, og studentertallet var vokset eksplosivt, så det må have været mere
end vanskeligt at skaffe plads til alle. I dag forekommer det uvirkeligt,
at der var fri adgang til alle uddannelser for dem, som havde
studentereksamen. Denne andel af en årgang var også stærkt stigende,
blandt andet på grund af bedre uddannelsesstøtte, så det måtte føre til en
ukontrollabel søgning mod visse studieretninger.
Præmedicin
Til at begynde med mærkede jeg det
ikke så meget, for det første semester skulle sproglige studenter tilegne
sig relevante dele af pensum i fysik og kemi. Det foregik på mindre hold
tre timer om dagen seks dage om ugen og var en god træning i den
selvstændige arbejdsform og -moral, der var en forudsætning for at
gennemføre et langvarigt studium. Her engagerede underviseren sig jo ikke
personligt i, om opgaverne var rigtige eller helt håbløse, man fik dem
bare tilbage.
Undervisningen foregik på Nørre Fælled i H.C. Ørstedinstitutet
Forprøven
Hvis alle tilmeldte gennemførte
studiet og blev læge, ville med denne udvikling 1 af 50 danskere efter en
årrække være læge. Derfor var der med studieordningen af 1967 indført en
forprøve, der var således konstrueret, at ca. 20% ville slippe igennem.
Fagene: genetik, statistik, medicinsk fysik, medicinsk kemi, psykologi og
histologi.
Det lyder måske overlegent, men disse betingelser bragte sportsmanden op i
mig, for dette var om noget konkurrence.
Jeg kunne på ingen måde danne et billede af mig selv som læge, men derimod
sagtens af en student, der gik knaldhårdt ind for et mål.
Når nu motivationen for at gennemføre hele studiet egentlig var så svagt
funderet, kom der selvfølgelig også stunder med svær tvivl om hele
projektets bæredygtighed.
Forprøven blev bestået i første forsøg, jeg mødte min første hustru,
tvivlen trådte meget i baggrunden.
Kammeraterne
Hvis jeg fortsætter på denne vis,
kommer det til at fremstå som enerens kamp mod examina, men intet kunne
være mere forkert, for fra dette tidspunkt i studiet var vi et hold, der i
det store hele fulgtes ad frem til embedseksamen. Der var et godt
kammeratskab, en vilje til at støtte hinanden fagligt og en evne til at
more sig i dagligdagen og til fest. I 1970erne blev ungdomsoprørets ideer
i et vist omfang til politik, og der var mange heftige diskussioner mellem
venstreorienterede og borgerlige studenter. Jeg ville ønske, jeg kunne
takke hver enkelt for at have været mine meget gode studiekammerater.
Studenterpolitik
Universitetets styrelse og studenters forhold var hede emner uden for
og inden for murene. Egentlig var jeg ikke voldsomt engageret, men deltog
da i nogle studenterdemonstrationer, fra hvilke jeg husker parolerne
'Forskning for folket, ikke for profitten !' og 'Helge må ha' knald i
bøtten, hvis han rø'r ved studiestøtten.' Sidstnævnte
undervisningsminister Helge Larsen er ellers af eftertiden bedømt som
værende progressiv og faktisk langt hen ad vejen på studenternes side.
Styrelsesloven, der gav studenter og teknisk-adminstrativt personale
flertal over lærerne i konsistorium, blev snart lavet om.
Økonomi og faglig indsigt
Generelt var beskæftigelsesmulighederne for studenter gode, men for
medicinstuderende særdeles gode, da der herskede stor mangel på personale
i den hastigt ekspanderende hospitalssektor. Efter fjorten timers kursus
og nogle følgevagter var man uddannet sygeplejevikar. Arbejdet
bestod i observation og pleje af svage patienter på de københavnske
sygehuse, hvoraf der dengang var flere end i dag. Det var en helt ny
verden med stærke syns- og lugteindtryk, men man blev så ret hurtigt klar
over, om man selv kunne finde en levemåde i dette miljø. Det hele skete jo
under sygeplejerskernes opsyn, og jeg som ikke rigtig tidligere havde
kendt voksne kvinder i erhverv blev imponeret over deres faglige kunnen,
hvilket jeg såmænd også gør den dag i dag.
Med 200 timer som fast vagt kunne man
avancere og komme på kursus i pleje af respirator-patienter. Maskinerne
var simple sammenlignet med nutidens og helt uden elektroniske alarmer til
f.eks. at fortæller, at en slange var røget af. Derfor måtte en trænet
person hele tiden være lige op ad patient og respirator. Sådan er det
stadigvæk, trods al elektronik.
Patienterne faldt i to kategorier: akutte
på de intensive afdelinger og kroniske, ofte mennesker, der havde haft
polio under epidemien i 1952-53. Blandt de førstnævnte fyldte patienter
med lægemiddelforgiftninger langt mere, end de gør på dagens intensive
afdelinger. Væsentligst drejede det sig om barbitursyre, antidepressiv
medicin og det farlige smertestillende middel Abalgin®.
Jeg kom ind i en rytme med at arbejde lørdag og søndag 06-12, for vagterne
var kun på seks timer. På denne måde kunne studierne passes, og
gældsætningen holdes lav. Naturligvis hjalp det også en del, at min
samlever (hustru fra 1977) var lærer.
Tilbage til selve studiet.
1. del A og B
Anatomi var helt klart det fag, der
i denne periode voldte mig flest problemer, hvorimod biokemi og fysiologi
gik anderledes flydende.
Der var nu gået et par år siden studiestart, og man begyndte at føle sig
som en professionel student, for hvem tingene flyttede sig rimeligt
fremad, og som også havde tid til at være ung.
Lærebøgerne
Her er det på sin plads at kommentere
kvaliteten af studietilrettelæggelsen. Tildelingen af lærere og lokaler,
øvelser, opgaveretning, eksamensafvikling - alt sådan noget var der styr
på. Men valget af de dyre lærebøger havde man i nogen grad lagt over på
studenten, idet der i kataloget fra Universitetsbogladen på Rigshospitalet
var nogle ret løse anbefalinger. Alt lagt sammen var det vel halvt dansk-
og halvt engelsksproget, hvilket var i orden. Derimod var kvaliteten af
bøgerne svingende. Det er vanskeligt at lære et nyt fag med en bog, der
støtter sig til en rent britisk tradition, og det burde være en
selvfølgelighed, at man introduceres til et nyt fag på sit eget sprog. Når
først begreberne derpå er klaret en smule og misforståelser undgået, kan
man med stort udbytte gå videre med en engelsk bog.
Hvem der var ansvarlig for den sløsede bogpolitik, har aldrig stået mig
klart, og det kan også være lige meget nu.
2. del A
Som fysiologien blev også mikrobiologi
og farmakologi doceret i de smukke institutter omkring det gamle
Rigshospital. I 1910 blev det indviet, i 1970 var det nye centralkompleks
blevet åbnet.
Det var de sidste rent teoretiske fag, og undervisningen var alt i alt
god, dog igen med noget lærebogsforbistring i mikrobiologi, som jeg derfor
følte en del tungere end farmakologien, hvor der var et forbilledligt
dansk kompendium.
Man kom igennem og var klar til de kliniske fag på
2. del B
Ved Københavns Universitet var der tre
kliniske sektioner, og jeg kom på kommunens hospitaler, hvilket betød
Kommunehospitalet, Bispebjerg, Børnehospitalet på Fuglebakken og Rudolph
Bergs Hospital. Det indebar visse dage, at vi cyklede mellem tre af disse
hospitaler på samme dag.
I sidste semester var Hvidovre Hospital delvis klar til brug, og
studenterundervisningen og afsluttende eksamen flyttede herud. Men derud
var der endnu længere at cykle, omend ad en meget smuk rute gennem
Vigerslevparken.
Den første gang vi skulle have hud- og
kønssygdomme på Rudolph Bergs, spurgte min kammerat Lars Hyldstrup, hvor
der var klinik, og en portør viste os venligt ind i et venteværelse fyldt
med patienter.
Det begyndte unægtelig at lugte af læge,
og på denne del af studiet mødte vi en del levende personer fra
sundhedsvæsnet, som det så ud den gang, mennesker som hverken ville kunne
trives eller for den sags skyld ville blive tolereret i dagens medicinske
verden. Omgangstonen på sygehusene var karskere dengang, men man lærte
hurtigt at svare for sig, og kedeligt var det sjældent.
Man gik med ildhu op i f.eks. nye operationstyper for mavesår, en sygdom
der nu behandles med medicin, og som har vist sig i mange tilfælde faktisk
at være en infektionssygdom.
Efter blodprop i hjertet lå man i sengen i 4-5 uger og måtte de første
dage ikke røre sig, nærmest det modsatte af i dag. Man så er der også
kommet meget effektiv medicin til, hvor man dengang kun rådede over
få/ineffektive midler.
Men der var ingen, der mente at arbejdet
var dårligt tilrettelagt, at afdelingen var uproduktiv, eller at det
kostede for mange penge. Hospitalet var stadig til dels sin egen verden
med sin selvbekræftende orden.
Det var en spændende verden at blive
bekendt med, men der var også et anstrøg af ambivalens i mig. Desuden
spillede det en rolle, at de vanskelige beskæftigelsesforhold for yngre
læger, der jo havde været under hele min studietid, blev mere reelle,
efterhånden som afslutningen nærmede sig.
Når det nu var så vanskeligt med job, blev eksamenskarakteren mere
betydningsfuld, og flere af de andre valgte at tage sidste semester en
gang til og således blive færdige et halvt år senere. Det havde jeg ikke
lyst til og gik op i sommeren 1976 som planlagt.
|