|
||
Gentofteulykken vakte stor bestyrtelse i samtiden som altid, når teknologien tager magten fra mennesket, der har skabt den til sit velbehag.
|
|
Der var dygtige togkonstruktører i landet og en
driftig industri omkring jernbanedriften, som for alvor hjalp
industrialiseringen på vej. Jernbanenettet var under hastig udbygning og
nåede sit maksimum omkring 1925.
Kriseterapi var naturligvis ukendt.
|
Det var søndag den 11. juli 1897 kl. 23. Danmark havde haft jernbane i 50 år. Man havde ikke oplevet store ulykker, men maskinkraften og hastigheden var øget, siden H.C. Andersen begejstret havde prøvet København-Roskilde banen. Det havde været en stor udflugtsdag for
københavnerne, og på Gentofte Station holdt et forsinket tog med bl.a. et
stort selskab fra Magasin du Nord siddende i åbne, såkaldte skovvogne,
bagest i toget, som havde i alt atten vogne. Herman Bang var dengang journalist. Klokken tre blev han vækket af en ung reporter fra avisen, som kom fra stationen, men var så chokeret, at han ikke var i stand til at skrive et ord, hvilket Bang så i stedet gjorde efter hans beretning. Lokomotivføreren havde overset et stopsignal,
nødbremsen havde svigtet, og katastrofen var uundgåelig: Helsingørtoget
pløjede ind i de fem bageste vogne og skubbede hele toget 80 m fremad. Der blev telegraferet fra stationen efter datidens
civile beredskab, der var lig det militære, nemlig læger, sygepassere og
soldater. Fra de to nærmeste kaserner blev der udsendt såkaldte pionerer -
i løb. Triagen foregik ved at man lagde de døde på perronen,
koblede de ødelagte togvogne fra og gjorde resten af toget klar til
transport mod Lyngby Sygehus, mod Kommunehospitalet og Sct. Joseph
Hospital i København. På sygehusene havde man fuld bedøvelse og aseptik samt gode kundskaber om behandling af knoglebrud, derimod ingen væskebehandling eller antibiotika. Alt i alt må man beundre redningsindsatsen, hvortil
der ikke var store ressourcer. Man brugte, hvad man havde, og brugte det
godt. |
||
Webmaster: Jan Kristensen, juni 2006 |